Alhamdulillah, TPM yang juga Menteri Pendidikan mengambil langkah yang wajar dan tepat dalam membalikkan semula arus pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dari Bahasa Inggeris kepada Bahasa Malaysia..
Pun begitu sebab musabab yang lebih jelas tentang mengapa tindakan sebegitu diambil haruslah dimaklumkan dengan lebih terperinci dan meluas agar golongan yang "syok sendiri" akan lebih memahami isu ini dengan lebih intelek dan rasional.. sejak dari exam pertama yang melibatkan ppsmi lagi sehinggalah kini gred pemarkahan telah diturunkan ke tahap luar biasa normal bagi menunjukkan betapa hebatnya para pelajar kita untuk lulus...
saya kira sehingga bilapun sebenarnya kita tidak bersedia untuk menjadikan bahasa inggeris sebagai bahasa peperiksaan untuk kedua2 subjek terbabit, malahan kejayaan yang diwar2kan sebelum ini dalam pencapaian ppsmi hanyalah bersifat kosmetik dan tampalan semata2 bagi memastikan perahu yang telah terlajak jauh tidak kelihatan karan di tengah lautan..
Isunya adalah mudah, mengapa mewujudkan masalah untuk pembelajaran sains dan matematik sedangkan yang menjadi masalah adalah bersangkutan dengan matapelajaran bahasa inggeris. analogi yang mudah adalah enjin yang rosak tetapi gear, brake ataupun tayar yang dibetulkan.. Inilah yang menjadi kehairanan para pakcik dan makcik di kampung2 terhadap pendidikan sains dan matematik dalam bahasa inggeris.. dasar yang ada ini seumpama mekanik yang pakar menjahanamkan kereta daripada membetulkan kereta..
bahasa inggeris memang penting untuk membolehkan kita mempunyai added value yang baik dalam pasaran pekerjaan. lantaran itulah apa yang seharusnya diperkasakan adalah pembelajaran dan pengajaran bahasa inggeris itu sendiri. seharusnya kita bertanya semula apa yang menjadi masalah sehingga ada pelajar yang mengikuti pendidikan formal dari sekolah rendah hinggalah menengah masih lagi gagal menguasai bahasa inggeris - tentu ada yang tak kena dengan praktis yang menjadi amalan pendidikan bahasa inggeris di negara kita..
apa yang menyebabkan pelajar susah untuk memahami struktur asas bahasa inggeris dari segi grammar - tenses, adjective, verb, adverb, articles, verb to be, verb to have, modals atau seumpamanya.. pengalaman saya sepanjang mengajar bahasa inggeris dulu sebelum full time menjadi guru matematik adalah pelajar tidak memahami apa yang menyebabkan verb berubah apabila tenses berubah. Inilah sebenarnya punca kekeliruan pelajar. Vocabulary atau kemahiran membina ayat yang gramatis akan terbina dengan sendiri apabila pelajar memahami asas penting pembinaan ayat.. So apa masalahnya wahai guru2 bahasa inggeris?
Apa yang sedang digerakkan oleh Kementerian Pelajaran sekarang adalah tindakan yang tepat dan betul dalam memperkasakan kemampuan dan kebolehan pelajar untuk menguasai bahasa inggeris.., moga2 pada masa depan apa jua dasar yang ingin dilaksanakan pada masa depan bukan lagi dasar mee maggi..huhu dah puas dah maggi rendam..huhu
Saturday, August 15, 2009
..ppsmi.. perlu dibongkar..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

0 comments:
Post a Comment